dacia_logan.jpg

Der er god profit i lavpris – også for bilindustrien, mener Renault-Nissans topchef Carlos Ghosn. Han er i fuld gang med at udvide produktionen af Renaults discountbil Dacia Logan, oprindelig bygget til u-lande, men til næste år til salg i Danmark.

Business

Jeg besøgte øst-Berlin i 1985, og en af de ting der brændte sig i min hukommelse var synet af en socialistisk parkeringplads. Lange rækker af Trabier (små skodbiler) i 3 forskellige farver. Et symbol på manglende adgang til teknologi, statskontrol af udbuddet, fraværende valgfrihed og en generelt kedelig og reguleret verden. Når jeg går rundt i 2007 på Kbh Lufthavns parkeringplads er det disse 2 verdener der mødes igen. De danske små impotente skammelkasser, og de flotte svenske kvalitetsbiler. Danske SAS kaptajner, der tjener 100.000 om måneden, i rustne Corollaer fra 1991 – holder side om side med svenske ansatte i handlingselskaberne, der tjener 30.000, og som kører i splinternye BMW’er. Danmark er i sandhed et u-land. Et u-land skabt af skatter, der har ødelagt al motivation til at arbejde for sin egen vindings skyld.

Prøv at regne dette ud med den skat du betaler… Hvor mange kroner skal du arbejde for brutto hos din arbejdsgiver, før du kan købe en Dacia Logan ? Når du har tjent pengene, betalt indkomstskat, registreringsafgift, moms, etc – hvor mange penge er så havnet i statskassen, og hvor mange har du fået bil for ? Tør du regne det ud ? PS: Folk der er på overførdselsindkomst, eller som er offentligt ansat, bedes endvidere regne på hvor mange timer en skatteyder skulle arbejde for at de kunne få deres løn til at starte med.

Lad mig høre om nogen kan regne det ud !

Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *